fysioterapi ballerup

Har du oplevet udstrålende smerter ned i benet, der typisk går ned i baglåret eller har du mærket en dyb smerte i ballen? Så kan det være, at du enten lider af iskias smerter eller har problemer med din piriformismuskel – også kaldet piriformiss

Vi bliver kontaktet af rigtig mange mennesker, der oplever udstrålende smerter ned i balden eller baglåret – Smerterne kan komme, hvis de har siddet ned i længere tid – fx på en køretur i bil eller arbejdet hjemme foran computeren på hjemmekontoret, hvor arbejdsstillingerne ikke har været optimale eller de har fået mindre bevægelse end de plejer, fordi der ikke er så langt til kaffemaskinen og toilettet.

Årsagerne til udstrålende smerter ned i balden og benet kan være mange, og mange er slet ikke klar over, at det kan stamme fra ryggen eller at det kan skyldes en afklemning af iskiasnerven oppe omkring ryggen og bækkenet, der giver udstråling ned i benet.

I det her blogindlæg skriver vi mere omkring hvad iskias smerter er, hvad symptomerne på iskias smerter kan være og hvad årsagen til iskias smerter og piriformissyndrom er. Så hvis du oplever udstrålende smerter ned i balden eller ned i benet, så er det her perfekt og relevant for dig.

Iskiasnerven og smerter – Hvad er iskias smerter?

​Iskiasnerven er en stor nerve, der løber fra ryggen og korsbåndet ned til balden, baglåret og underbenet. Nerven kan enten blive irriteret helt oppe ved ryggen eller blive klemt eller udsat for irritation i dens lange forløb ned gennem benet.

Iskiassmerter er ikke en egentlig sygdom – Det er mere en betegnelse for et symptom, som kan have mange forskellige hovedårsager.

Iskiassmerten har en tæt tilknytning til piriformismusklen og den indre balde. Det løber tæt forbi musklen og i nogle tilfælde kan nerven også løbe igennem musklen. Det kan give smerter i iskiasnerven hvis piriformismusklen er meget spændt og trykker på nerven.

Symptomerne på afklemning af iskiasnerven kan opleves som en udstråling igennem benet ned til tæerne eller kun til balden eller baglåret. Det kan også opleves som en ændret følelse i huden ved berøring på baglåret eller hele bagsiden af benet.

Årsagen til iskias smerter – Hvorfor får man iskias smerter?

Der kan være mange årsager til, at du har problemer med iskiassmerter – Vi har skabt et overblik over de mest almindelige årsager.

Smerterne i nerven kan skyldes, at nerven bliver afklemt eller der opstår betændelse/inflammation omkring nerven. På nervens vej fra ryggen og ned gennem benet, løber den igennem og tæt på mange ting. Hvis der er skader i de områder, kan det påvirke nerven.

• Diskusprolaps eller diskusprotrusion (udposning af diskus – bruskskiven mellem ryghvirvlerne) kan trykke på nerven. Der kan også være arvæv efter en operation for diskusprolaps, der kan irritere nerven.
  • Slidgigt i ryggen og knogledannelse i kanten af ryghvirvlerne kan skabe mindre plads omkring nerven og irritere/trykke på den.
  • Spinalstenose, der er en forsnævring af rygmarvskanalen kan skabe smerter i iskias.
  • Spondylolistese (eller fremadglidning) af en ryghvirvel kan i nogle tilfælde skabe en tryk på iskias nerven og derved skabe en smerte ned gennem balden eller benet.
  • Piriformis er en afklemning af nerven i området omkring balden eller fordi nerven løber igennem selve musklen. Det er også det, der bliver kaldt piriformissyndrom.
  • Du kan også opleve iskiassmerter i baglåret, fordi nerven bliver irriteret, hvis der har været en blødning efter fibersprængning, arvæv efter en operation eller stramt bindevæv i området, der trækker og provokere nerven ved bevægelse.

Når vi taler med folk, der har problemer med iskiassmerter, fortæller de os også ofte, at de kan have problemer, når de er i hvile, sidder stille, kører bil, og det er typisk værst om morgenen eller om aftenen. Deres symptomer bliver bedre i bevægelse – Det skyldes at iskiasnerven er meget afhængig af blodcirkulationen omkring nerven. Nervevæv er noget af det væv i kroppen, der har brug for mest blodgennemstrømning og har du problemer med dit kredsløb pga. hjerte-, lunge-, lever- eller nyrerproblemer, kan det påvirke blodforsyningen til nerven.

Nogle klienter fortæller også, at de har konstante smerter i balden eller ned i benet – Hvis det er tilfældet, kan det være pga. betændelse omkring iskiasnerven. Hvis det er betændelse eller inflammation omkring nerven, vil smerterne være mere konstante og du vil ikke opleve en lindring, selvom du skifter stilling eller prøver at sidde eller ligge på en anden måde.

Piriformissyndrom og smerter i balden

Piriformissyndrom er ikke en diagnose eller en sygdom – Det er en afklemning af iskiasnerven, hvor den enten løber forbi eller igennem musklen. Symptomerne på piriformissyndrom kan minde meget om iskiassmerter, men du vil ofte opleve smerterne dybt i balden og ikke fra selve ryggen.

Der kan være mange årsager til piriformissyndrom – Nogle af de mest almindelige er ved fald eller traume til korsben eller bækken, hvor det kan få musklen til at spænde op. Du kan også opleve det, hvis du har siddet i længere tid – fx kørt bil i nogle timer, hvor du har siddet i en fast position uden at kunne røre dig så meget. Smerterne i piriformis kan også komme, hvis du har problemer med en stiv ryg eller rygsmerter. Det betyder, at dit bækken og dine hofter kan arbejde ekstra hårdt, og du kan derfor få en overbelastning i musklen.

Fit&Sund Fysioterapi Albertslund – Iskias smerter og piriformissyndrom

Hos Fit&Sund fysioterapi Albertslund er vi eksperter i rygsmerter og derigennem også smerter, der forekommer i iskiasnerven og piriformissyndrom. Så hvis du oplever smerter i balden eller udstrålende smerter ned i benet, så kan vi hjælpe dig med at finde hovedårsagen til smerterne, så du får den bedste behandling og en ordentlig genoptræning, der sikrer at du får et godt og varigt resultat.

Interesseret i at høre hvad vi kan gøre for dig?

Book en Gratis Screening her.

DEL MED ANDRE

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *